Zon, zand en zelfreflectie

05.08.2019

Vincent Zeylmans | 7 min read


Tijd voor de belangrijke dingen in je werk en privéleven

In het beroepsleven moeten we meestal kiezen tussen “urgente” en “belangrijke” zaken. Veel managers of technische experts structureren hun dagelijks werk volgens dit schema. Vaak vallen de belangrijke dingen, die niet spoedeisend zijn, buiten de boot. Ook is er nauwelijks tijd voor zelfreflectie.

De belangrijke taken moeten goed worden gepland, anders worden ze altijd uitgesteld. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om strategieontwikkeling, een beoordelingsgesprek of de introductie van zinvolle sleutelfiguren. Op persoonlijk vlak kan het gaan om sport, de overstap naar een gezonde voeding of om meer tijd te spenderen met het gezin.

Zelfreflectie is belangrijk

Af en toe stoppen en stilstaan bij jezelf is een essentiële oefening in het leven. Je moet je daarbij afvragen of je baan nog wel bij je past. Als de werkdruk hoog is, dan hoeven we niet over dergelijke vragen na te denken. Dit proces van ontwijking van de vraag kan er insluipen. Vooral wanneer er dan wel rust is – op vakantie bijvoorbeeld – komen er gewaarwordingen en gedachten naar boven waar we het hele jaar nog niet over hebben kunnen nadenken. 

Klassieke vragen over het onderwerp werk:

Past mijn functie nog steeds bij mij? Misschien heb ik me ondertussen verder ontwikkeld? Misschien is de verantwoordelijkheid van leiderschap de volgende stap voor mij?

Hoe ziet mijn relatie met mijn baas eruit? Is het nog steeds het bedrijf waar ik jaren geleden bij begonnen ben? Is het bedrijf verkocht en geven nieuwe eigenaren vorm aan de fundamentele waarden? Trekt een nieuwe bedrijfscultuur andere collega’s aan?

Wat zijn de vooruitzichten binnen de industrie? 

In tijden van snelle veranderingen zijn de kampioenen van gisteren soms de verliezers van morgen. Misschien ben ik wel de laatste om heldhaftig het schip te verlaten; misschien ben ik wel de laatste om de tekenen van de tijd te herkennen en daarop te reageren.

We veranderen

Natuurlijk bestaat het leven niet alleen uit zelfoptimalisatie. Het zou naïef zijn om te denken dat we onze carrières  telkens moeten heroriënteren als het misschien niet meer helemaal bij ons past. Wie om de twee jaar van bedrijf verandert, heeft daar zelf geen voordeel bij. Toch is het zinvol om in bepaalde perioden over jezelf na te denken.

Zelfs als de hele omgeving hetzelfde zou blijven, veranderen we. Als de fase van twintigers wordt gekenmerkt door vallen en opstaan en door eerste successen, dan zullen we in de volgende tien jaar dit succes moeten cultiveren. En soms moeten we aan de handrem trekken in de spits van het leven. Wanneer partnerschap, kinderen, het kopen van een huis en carrières met elkaar verweven raken, dan is het misschien tijd om wat gas terug te nemen.

Later in onze veertiger jaren combineren we levenservaring met professionele expertise en voelen we ons op het hoogtepunt van onze prestatiecurve. In het midden van het leven, wanneer er een vijf voor de nul komt te staan, rijst de vraag of we eigenlijk “nog meer van hetzelfde” willen. Velen nemen een beetje gas terug in deze periode, zodat er meer tijd is voor andere dingen in het leven. We worden ons bewuster van de eindigheid van het leven en dat motiveert ons tot een nieuwe prioritering. Hierbij krijgen bepaalde waarden en betekenissen meer gewicht.

Harmonie van persoon en professionele omgeving

Personen die “gedwongen” zijn geweest om van beroep te veranderen, worden onvermijdelijk met deze vragen geconfronteerd. Achteraf denken velen dat hen niets beters had kunnen overkomen dan dit. Waarom? Omdat de levensfase en de waarden die ermee samenhangen plotseling weer in harmonie zijn met de professionele activiteit.

Het is mogelijk om dit proces zelf op gang te brengen, zelfs als je daarbij uit je comfortzone moet treden. Het vakantieseizoen is hier uitermate geschikt voor! Het goede nieuws: wie in de zomer zelf geschetst heeft hoe hij verder wil gaan, kan in september meteen koers zetten. De herfst is dan weer een uitstekend moment om nieuwe contacten te leggen en vorm te geven aan de vernieuwing.

Demografie verslaat economie

De bedrijfscyclus gaat op en neer, maar de demografie zal het niet veranderen. De babyboomers gaan met pensioen en laten een gat vallen. Daarom was de Deutsche Bahn vorig jaar bijvoorbeeld op zoek naar twintigduizend nieuwe medewerkers. Om ervoor te zorgen dat het voor de sollicitanten niet “te moeilijk” wordt gemaakt, kunnen zij het zonder motivatiebrief doen. Eén ding is onmiskenbaar: werkgevers concurreren met elkaar en ontwikkelen strategieën om mensen aan te trekken. Zonnige tijden voor de sollicitanten!


Heeft u vragen? Neem gerust contact op met de auteur Vincent Zeylmans via v.zeylmans(at)persolog.nl